LES ETAPES DE LA REVOLUCIÓ FRANCESA

Exercici 3 La presa del poder de la burgesia moderada
Exercici 4 La presa del poder de la burgesia radical
Exercici 5 La recuperació del poder per la burgesia moderada
Exercici 6 Les conseqüències de les revolucions burgeses

Tècnica d'estudi: Redacció d'un tema. La revolució francesa       

              

Exercici 3 La presa del poder de la burgesia moderada

1. Quines van ser les forces revolucionàries?.
2. Indiqueu  quina  postura van adoptar els privilegiats i la monarquia un cop iniciada la revolució.
3. Expliqueu les característiques del sistema polític i social que estableix la Constitució del 91.
4.Indiqueu quines eren les forces politico-socials que recolsaven el  sistema polític  establert  a partir de 1791 i quines eren les forces d’oposició.
5. En acabar el 1791 es podria dir que els objectius de la Revolució ja s’han aconseguit? Raoneu la resposta.
6. Busca  La Declaració de drets de l'home i contesta les preguntes següents:
a) Que és la Declaració dels Drets de l'home i del ciutadà?
b) Explica amb les teves paraules l'article 3, i digues quina diferencia essencial hi veus respecte a la sobirania de l'Antic Regim.
c) Explica amb les teves paraules l'article 6, creus que suposa la implantació d'una democràcia?.
d) Explica amb les teves paraules l'article 17 i digues a qui pertanyien les propietats durant l'Antic Règim.

Tornar a l'índex del T.2
          

Exercici 4 La presa del poder de la burgesia radical

 

Text 1  Las revoluciones que se han venido haciendo en estos tres años han trabajado para las otras clases de ciudadanos, casi nada para las más necesitadas, para los ciudadanos proletarios cuya única propiedad es el trabajo...es hora de la revolución del pobre.(...) . Es necesario que las leyes  y  las costumbres tiendan a que desaparezca la gran desigualdad en el disfrute de los bienes. 
                                                                                                                                                                 Robespierre: Discurs (1793).                                   
1. Quina és la idea central del text? A qui  critica  l'autor ?
2. A quin grup ideològic pertanyia?

 

Text 2  La Constitución de 1793 fue infinitamente más democrática que la de 1791 (...). Declaró, en su primera  cláusula  que la aspiración  de la sociedad era el "bien común", afirmó el derecho al trabajo, a la asistencia estatal y a la enseñanza.

J.Godechot. La Hª interna de Francia durante las guerras (1793-1814 )


1. Analitzeu la primera idea.
2. Les idees que representa aquesta constitució triomfaran  finalment  durant  la Revolució Francesa?. Raona la resposta

Tornar a l'índex del T.2

  Exercici 5 La recuperació del poder per la burgesia moderada


Text 1                    Nosaltres no volem només la igualtat escrita en els drets de l'home; la volem entre nosaltres, sota el sostre de les nostres cases. Estem disposats a tot per obtenir-la (...). Nosaltres demanem una cosa més sublim i més equitativa, el bé comú i la comunitat de béns. Prou de propietat individual, que la terra no és de ningú: el seus fruits sùn per a tothom. Nosaltres no podem acceptar que la majoria  dels homes treballi per al servei i per al plaer d'una minoria (...). Que no hi hagi altra  diferència entre els homes que la de l'edat i el sexe; tots tenim les mateixes necessitats i les mateixes facultats; que hi hagi una mateixa educació per a tots i una mateixa alimentació; Només hi ha un sol i un aire per a tots.(...) .
                                                                                                                         Babeuf, J.N. Manifest dels iguals. 1795

1. Quines són les idees centrals del text?.
2. El Manifest dels Iguals va ser l'expressió del descontentament popular durant l'època del Directori. El text desitja "Que no hi hagi altra diferència entre els homes que la de l'edat i el sexe". Les Constitucions de 1791 i 1793, preconitzaven la igualtat o establien alguna diferència entre els ciutadans?. Explica-ho.
3. Les idees de Babeuf van triomfar durant  la Revolució Francesa?.
4.
Babeuf tindrà una gran influència  en una ideologia que sorgirà  a mitjans del s.XIX, saps quina és?.
5. Qui grup social va aconseguir triomfar amb la Revolució Francesa?

Text 2                      La burguesía moderada, ante el peligro que suponía para sus propios intereses la radicalización de la Revolución consiguió, tras un golpe de fuerza, hacerse de nuevo con el poder. Ejecutó a los radicales más destacados (Robespierre), sustituyó la Constitución  de 1793 por otra más restrictiva (sufragio censitario) y confió el  poder a un gobierno (Directorio), compuesto de cinco miembros. Ante las creciente amenazas, tanto de los partidarios de la monarquía, como de los jacobinos, el Directorio  optó por pedir el apoyo del Ejército para mantenerse en el poder.
añadir autor
1. Analitzeu  la primera idea.
2. Analitzeu l'última idea.
3.
Qui dirigia l'exèrcit?.
4. Quines forces socials recolçaven Napoleó? Quines estaven en contra?
5. Quin tipus d'Estat estableix Napoleó?.

Tornar a l'índex del T.2

  

                     

 

La participación de las francesas, especialmente las parisinas, en los acontecimientos revolucionarios es un hecho conocido y que cuenta hoy con una amplia bibliografía.
La actuación política de las mujeres adopta formas diversas a lo largo de la Revolución. Baste recordar hechos tales corno su participación en la toma de la Bastilla, la ofrenda de joyas a la Asamblea Nacional, las reclamaciones ante la carestía del pan y el hambre, la marcha hacia Versalles en octubre de 1789, que concluyó con el traslado de la familia real a París, las campañas en la prensa (...). En 1791 se produce una proliferación de clubs políticos femeninos y mixtos (...).

Gloria Nielfa Cristóbal La revolución liberal desde la perspectiva del género

 

Exercici 6 Les conseqüències de les revolucions burgeses

  1. Expliqueu les conseqüències de les revolucions burgeses.
  2. Comenteu el següent acudit:

acudit en http://www.klanklon.com/10311_Chistes_2008.htm

        

               Treball voluntari. Redacció del Tema: LA REVOLUCIÓ BURGESA                                      

Podeu seguir el següent guió  (o consultar les normes per a la redacció d'un tema històric):

  1. Definir   el concepte de revolució burgesa.
  2. Explicar les  causes de les revolucions burgeses
  3. Comentar les característiques de les revolucions burgeses (cronologia, geografia, protagonistes de les revolucions burgeses,  ideologies :liberalisme. nacionalisme)
  4. Explicar les conseqüències de les revolucions burgeses (polítiques:internes: Estat Liberal, constitucional, nacional; internacionals: l'aparició de nous estats; socials: societat classista (classe dominant l'alta burgesia) ;sorgiment de  l'oposició a l'Estat  Liberal).

 

 

Tornar a l'índex del T.2

 

En general, per la redacció d'un tema es poden seguir les normes següents:

"il.lustració"Tècniques d'estudi: La redacció d’un tema històric*


Fase preparatòria:
1.- Un cop recollida la informació sobre el tema en fitxes o notes,  ordeneu-la. Per aconseguir-ho,
2.- Feu un esquema numèric, a manera de guió o d’índex, en què estructurareu els aspectes fonamentals per  apartats.
3.- Transformeu l’esquema numèric en un esquema en claus desenvolupant cadascun dels apartats.    

Fase de redacció del tema:
Introducció:
            La finalitat d’aquest apartat és la d’emmarcar històricament el tema que hem de comentar. S’haurien d’establir tots o algun del punts següents:
a.- quin tipus de tema és (econòmic, demogràfic, etc.).  
b.- la situació del tema en l’espai i en el temps.   
c.- a quin tema de caràcter més general  pertany (context històric).    
d.-la idea central del tema o l’eix del tema, és a dir, l’objectiu que volem ressaltar o demostrar amb l’exposició del tema i que respondrà, evidentment, a la idea fonamental que sobre el tema tenim.
Desenvolupament:
            Consisteix en la redacció del tema, desenvolupant l’esquema previ que s’ha fet i comentant  les  característiques, idees o fets  i sempre assegurant la relació existent entre els nous apartats o idees que anem introduint amb els anteriors i l’eix al qual pertanyen.
Conclusió: 
            En la qual s’ha d’intentar posar en evidència com l’exposició feta ha  demostrat la idea central que hem ressaltat en la introducció.


 Tornar al treball voluntari   

Anar a l'índex general de les Tècniques d'estudi   

 * Resumit del llibre de Caty González Torrijos. Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar? pag. 226

Tornar a l'índex del T.2